Farverigt samarbejdemed Louisiana Museum of Modern Art

Louisiana Museum of Modern Art

Kontakt os

Tal med Palle Rosendahl
hvis du vil høre mere om
Louisiana-samarbejdet.

Tlf. +45 7610 1130
pr@rosendahls.dk

Find medarbejder


Grafisk design

Hos Rosendahls finder du et stærkt team af grafiske designere, der alle har den optimale kombination af kreativitet, nysgerrighed og faglig kompetence. Det sidste er din garanti for, at du ikke alene får et kreativt og tidssvarende layout, men at det også lever op til de produktionsmæssige krav og kan føres ud i livet inden for de aftalte økonomiske rammer.

Se mere her

Georg Jensen

Med det samme man træder indenfor i Georg Jensens hovedsæde på Frederiksberg.

Se casen her.

Case: Louisiana Museum of Modern Art

Da kunstmuseet Louisiana i 2009 slog dørene op for en retrospektiv udstilling med en af det 20. århundredes vigtigste kunstnere, tyskeren Max Ernst, skete det med et katalog af usædvanlig høj kvalitet. Ikke mindst på billedsiden, hvilket var det direkte resultat af et tæt og tillidsfuldt samarbejde – og en ’farvemission’ til Moderna Museet i Stockholm nogle uger tidligere.

Det kommer næppe bag på nogen, at tryksagskvalitet i almindelighed og billedkvalitet i særdeleshed spiller en afgørende rolle for Danmarks førende kunstmuseum, Louisiana. Derfor bliver alle sejl også sat til for at sikre størst mulig autenticitet, når de udstillede værker skal gengives i kataloger og andre publikationer.

Udfordringen ved at optimere gengivelsen af værkerne er imidlertid til at tage og føle på. Det hænger sammen med, at værkerne til en ny udstilling som oftest er spredt rundt omkring i verden, inden de samles i Humlebæk. Grafikerne på Louisiana har derfor begrænsede muligheder for at vurdere de billeder af værkerne, de modtager på forhånd, og som skal bruges i kataloger, magasiner, plakater, flyers, postkort mv. ”Vi kigger naturligvis på billederne med kritiske øjne og justerer i et vist omfang farver, kontraster og andre forhold ud fra erfaring og mavefornemmelse,” fortæller Steen Heide. Han er arkitekt og grafisk designer på Louisiana og i den egenskab helt tæt på processen med at fremstille kunstmuseets forskellige publikationer.

Alt under samme tag

Da Louisiana i 2008 gik sammen med Moderna Museet i Stockholm om at skabe en retrospektiv udstilling med værker af den tyske kunstner Max Ernst, fik det danske kunstmuseum imidlertid en sjælden mulighed for at sikre den bedst mulige billedgengivelse i det tilhørende katalog. ”Eftersom vi valgte at vise udstillingen i Stockholm først, havde vi helt ekstraordinært alle værkerne samlet på ét sted forud for vores egen udstilling,” siger Steen Heide og fortæller, at han sammen med Rosendahls farvekyndige områdechef Jørgen Schou satte sig på en tidlig morgenflyver til Stockholm. Med sig i håndbagagen havde de et matchprint af samtlige de digitale billeder, Louisiana havde modtaget af udstillingens værker. Og så var det ellers bare at starte fra en ende af.

”Vi brugte en fuld dag på at gå fra værk til værk for at sammenligne virkeligheden med matchprintet. Og for hvert enkelt værk diskuterede vi de justeringer, der var nødvendige i forhold til farver, kontrast, blur og andre billedmæssige faktorer for at opnå den mest naturlige gengivelse i kataloget,” forklarer Steen Heide.

Hvad øjet ser

Nu lyder det muligvis som en simpel om end tidskrævende mission. Men lad os slå fast med det samme, at det er det ikke. Langt fra. Den form for farvestyring kræver nemlig årelang erfaring og en ganske særlig forståelse for ’farvernes anatomi’ og deres indbyrdes samspil. Et felt, hvor Jørgen Schou fra Rosendahls er anerkendt som en af de mest kompetente i den grafiske branche. ”Specielt farvernes indbyrdes påvirkning kan give de fleste grafikere og trykkere grå hår i hovedet,” siger Jørgen Schou og forklarer, at man i for eksempel et billede af et maleri rent teknisk kan måle sig frem til de enkelte farvenuancer i værket, uden at det vil give det ønskede resultat.

”Det handler grundlæggende om, at farver påvirker hinanden forskelligt og derfor ender med at snyde øjet. Teknisk set vil resultatet være perfekt, men for det menneskelige øje er illusionen brudt og farverne vil opleves som forkerte.”

Når Steen Heide vurderer billeder sammen med Jørgen Schou, som de gjorde det på missionen til Stockholm, sker det mange gange, at han undrer sig over en foreslået korrektion fra Rosendahls-eksperten. ”Schous korrektioner kan selv for en erfaren grafiker som mig lyde fuldkommen ulogiske, men jeg ved efterhånden, at han kan sit arbejde til perfektion, så jeg vælger i langt de fleste tilfælde at stole på hans dømmekraft,” smiler Steen Heide og tilføjer, at kvaliteten af Max Ernst-billederne som ventet blev helt i top.

Et vidtfavnende samarbejde

Turen til Moderna Museet i Stockholm er blot det seneste eksempel på, at samarbejdet mellem Louisiana og Rosendahls er både tæt og tillidsfuldt. Tidligere har Jørgen Schou eksempelvis været på tilsvarende ’missioner’ til New York i forbindelse med en udstilling af nutidig kinesisk kunst på Louisiana i 2006 og til London som et led i produktionen af kataloget til en udstilling af den britiske kunstmaler Leon Kossoffs værker.

”Det er et stort privilegium at få lov til at arbejde med en kunde, der i den grad sætter kvaliteten i centrum i alt, hvad de foretager sig,” siger Jørgen Schou. Efter mere end ti års samarbejde er det da heller ikke så få tryksager, han indtil videre kan se tilbage på fra Danmarks førende kunstmuseum.

Ikke mindst de fire årlige udsendelser til Louisiana Klubbens flere end 35.000 medlemskaber fylder godt op på trykkeriet i Esbjerg. Det handler om to årlige udgivelser af kulturmagasinet Louisiana Magasin og to udgivelser af udstillingskataloget Louisiana Revy. Max Ernst-produktionen er et eksempel på sidstnævnte. Hertil kommer, at der til hver af disse fire udsendelser trykkes et Louisiana Program, der informerer om aktuelle udstillinger og aktiviteter på Louisiana.

Lægger man hertil en løbende produktion af bl.a. særkataloger, plakater, flyers, postkort, koncertprogrammer og bøger, er det ikke så mærkeligt, at den farvekyndige områdechef fra Rosendahls betegner samarbejdet med Louisiana som både vidtfavnende, spændende og tæt.