Det kræver sine tryksagerat yde Georg Jensens produkter ret

Georg Jensen

Kontakt os

Tal med Sanne Valentin
hvis du vil høre mere om
Georg Jensen-casen.

Tlf. +45 29 38 66 55
sva@rosendahls.dk

Find medarbejder


Kampagneløsninger

Rosendahls’ komplette palet af ydelser kommer for alvor til udtryk, når du skal planlægge, designe, producere og gennemføre en kampagne.

Se mere her

Case: Georg Jensen

Med det samme man træder indenfor i Georg Jensens hovedsæde på Frederiksberg, fornemmer man den ganske særlige atmosfære, der præger huset. En atmosfære af historie, traditioner og en udtalt stolthed over den arv, der har gjort det mere end 100 år gamle firma til et af verdens førende skandinaviske luksus- og livsstilsbrands.

I receptionen på Søndre Fasanvej 7 bliver man mødt af en bronzebuste af mesteren selv, Georg Jensen. Og selvom det er mere end 75 år siden, han gik bort, mærker man meget hurtigt, at hans ånd, visioner og kompromisløse kærlighed til design, håndværk og kvalitet lever videre i hver eneste krog af virksomheden – og i hvert eneste smykke, korpus og ur, der bærer hans navn.

Glem for eksempel enhver forestilling om, at produktionen i dag er automatiseret hos Georg Jensen. På ingen måde. Her sidder stadig sølvsmede af både anden og tredje generation og skaber med deres små hammere imponerende fade, kander og andet  sølvkorpus. Slag for slag. Time for time. På vores rundtur i huset møder vi blandt andre en erfaren sølvsmed, der sidder ved sit arbejdsbord og slår forsigtigt på det, der om adskillige uger vil blive til et af Georg Jensens berømte fiskefade. Der går cirka 500 arbejdstimer til sådan et fad, og mellem de små præcise slag med hammeren indrømmer sølvsmeden gerne, at det ikke er uden et vist vemod, når han efter endt arbejde tager afsked med sit værk (som i parentes bemærket har en udsalgspris på 1,3 millioner kroner).

Danish design

”Ude i verden har Georg Jensens produkter altid været eksponenter for et unikt dansk designsprog, og man kan roligt sige, at Georg Jensen om nogen har haft indflydelse på begrebet Danish design,” fortæller Kenn Saxtorph Haagaard, der er International Marketing Manager. At brandet efter mere end hundrede år fastholder sin styrke og appellerer til en stadigt voksende fanskare, skyldes ifølge Kenn Saxtorph Haagaard flere ting. ”Kombinationen af underspillet elegance i designet og en sikker evne til at nytænke og bygge historier ind i produkterne har holdt Georg Jensen-brandet stærkt og tidssvarende gennem alle årene,” fortæller han og understreger samtidig, at det ikke mindst er den lange række af berømte designere, der har gjort flere af virksomhedens design til klassikere og for flere produkters vedkommende deciderede designikoner – som fx Daisy-serien med den velkendte marguerit, der efter mere end 70 år stadig begejstrer både unge og gamle, ligesom den i alle årene har haft en ganske særlig plads i dronning Margrethes smykkesamling.

Vivianna og Lady Gaga

En af de kendte designere, der gennem årene har sat sit markante aftryk på Georg Jensen-brandet er svenske Vivianna Torun Bülow-Hübe. I 1969 slog hun for eksempel stregerne til det velkendte åbne armbåndsur med en overflade i spejlglas. Designet er en hyldest til øjeblikkets kraft og kommunikerer samtidig budskabet om, at vi ikke behøver føle os bundet af tiden. Mere end 40 år senere spiller uret stadig en hovedrolle i Georg Jensens urkollektion, og tidligere i år kunne man bl.a. opleve popfænomenet Lady Gaga posere med Vivianna-uret på sit håndled – og det vel at mærke ikke som resultatet af en dyrt betalt PR-kampagne fra Georg Jensens side, men som et udtryk for, hvordan det på en gang unikke og underspillede design et langt stykke ad vejen sælger sig selv. Og hvordan historien i hvert eneste Georg Jensen-produkt har sin plads og sine beundrere i alle generationer.

Store krav til tryksager

Det kan næppe overraske, at en traditionsrig og kvalitetsbevidst virksomhed som Georg Jensen stiller utroligt høje krav, når det kommer til formidlingen af deres brand. Også når det gælder tryksager. Som Kenn Saxtorph Haagaard meget rammende udtrykker det: ”Når man præsenterer et diamantur til hundredetusinde kroner i et katalog, er det vel rimeligt nok at forvente en trykkvalitet, der lever op til produktet.”

Det var netop de høje krav, der i 2010 fik Georg Jensen til at rette blikket mod Rosendahls, da man skulle vælge ny tryksagsleverandør. ”Vores udgangspunkt var, at der jo nok er en grund til, at Rosendahls i dag er landets største offset-koncern,” siger Kenn Saxtorph Haagaard og fortsætter: ”Centrale faktorer som faglig kompetence og kvalitetssikring tog vi som givet hos en leverandør af den kaliber, og samtidig hæftede vi os blandt andet ved, at Rosendahls i mange år har haft adskillige ministerier på kundelisten. Det gav os en god indikation af, at de ville være i stand til at arbejde hurtigt og fleksibelt i forhold til pressede deadlines og uventede udfordringer.”

Tilbage stod en række vigtige spørgsmål om faglig sparring og modspil, om arbejdsprocesser, om indlevelsen og fleksibiliteten hos det daglige team, om kemi – og naturligvis også om økonomi. Hvad det sidste angår, kunne marketingfolkene hos Georg Jensen konstatere, at Rosendahls var konkurrencedygtige. Samtidig blev der hentet referencer hos en række eksisterende kunder, hvor Kenn Saxtorph Haagaard blandt andet lagde vægt på at spørge ind til, hvordan trykkeriet håndterer de uundgåelige situationer, hvor noget er gået anderledes end forventet.

Da alt var vejet og vurderet blev Rosendahls udpeget som ny tryksagspartner med salgschef Sanne Valentin og projektleder Torben Madsen som de primære kontaktpersoner. Og så skulle der ellers trækkes i arbejdstøjet.

Den vanskelige crest

Den første store udfordring for trykkeriet i Albertslund handlede om at gengive Georg Jensens velkendte ovale crest (en slags firmavåbenskjold) med navnet i midten og kongekronen på toppen. ”Udfordringen bestod i, at cresten skulle trykkes på forsiden af Georg Jensens nye katalog; men vel at mærke med 3D præg, sølvtryk og den helt rigtige skyggeeffekt på sølvet,” forklarer Sanne Valentin. Hidtil var den opgave aldrig blevet løst af et dansk trykkeri, men efter en grundig og detaljeret proces, hvor nogle af de mest erfarne fagfolk fra såvel prepress som trykkeriet hos Rosendahls var involveret, fandt man frem til en trykmetode, der gav det perfekte resultat. ”Metoden indebærer, at arket skal igennem vores maskiner ikke mindre end fire gange, men til gengæld lever resultatet op til både vores egne og Georg Jensens kvalitetskrav,” lyder det fra Sanne Valentin, mens hun med slet skjult faglig stolthed lader fingrene glide over et eksemplar af det elegante katalog, hvor sølvcresten løfter sig op fra papiret.

Status på samarbejdet

Efter det første års samarbejde kunne Kenn Saxtorph Haagaard med tilfredshed gøre foreløbig status og konstatere, at indsatsen fra Rosendahls havde levet op til forventningerne. Godt og vel. ”Jeg er blevet positivt overrasket på flere områder,” siger han og uddyber, at det blandt andet handler om trykkeriets evne og vilje til at være proaktive, til at leve sig ind i virksomheden og til at agere inspirator på eksempelvis papirkvaliteter.
    
Der er med andre ord kridtet op til et langt og tæt samarbejde mellem to traditionsrige virksomheder, der som et lille kuriosum er etableret med blot to års mellemrum for mere end hundrede år siden. Og det er ganske vist …